Gå med i Handels

Handels, eller Handelsanställdas förbund som det egentligen heter, är ett fackförbund inom LO. I dagsläget har förbundet över 150 000 medlemmar över hela landet, vilket gör Handels till ett av största förbunden inom LO. Handels organiserar främst medlemmar som jobbar inom detaljhandel, det vill säga mataffärer, kiosker, klädbutiker med mera. Majoriteten av medlemmarna jobbar just inom detaljhandel, i butik eller på ett lager på ett eller annat sätt. Andra medlemmar är exempelvis florister och frisörer.

HandelsFackförbundets historia kan spåras tillbaka till flera olika mindre förbund. I början av 1900-talet tog föreningen Malmö varuutkörarefackförening initiativ till en konferens där Svenska varuutkörareförbundet grundades. Med på detta var även två liknande andra föreningar, en i Stockholm och en i Lund.

Medlemsförmåner

Den som funderar på att bli medlem i Handels kanske tar ett beslut efter att ha läst om medlemsförmånerna. I fackförbund generellt sett finns det en rad olika förmåner som medlemmarna kan ta del av. Vad det är för förmåner skiljer sig dock givetvis de olika förbunden emellan. Här är ett axplock av det man får av Handels.

Handelskortet

Handelskortet är framtaget för förbundets medlemmar och ger exklusiva rabatter på bland allt från flygresor, teateruppträdanden och konserter, till byggmaterial och juridiskt stöd. Den medlem som vill ha ytterligare rabatter kan dessutom uppgradera handelskortet till ett betal- och kreditkort. Ingen årsavgift tas ut och den effektiva räntan, vid kredit på 20 000 kronor, är 11,30 procent.

Utbildningar

De flesta fackförbund erbjuder gratis utbildningar för medlemmar och förtroendevalda – Handels är inget undantag. Den som vill lära sig om frågor som arbetsvillkor, och annat som påverkar situationen på arbetsplatsen, kan ta del av en rad olika kurser. Kurserna är, som tidigare nämnt, gratis och du har dessutom rätt att vara ledig från jobbet för att delta i dem.

Försäkringar

Flertalet försäkringar ingår i medlemsavgiften – andra kan tecknas till ett förmånligt pris:

• Fritidsförsäkring. Det här är en försäkring som ingår i avgiften som betalas för medlemskapet. Den ger dig ett visst ekonomiskt skydd ifall ett olycksfall skulle inträffa utanför arbetet.
  • Hemförsäkring. Ytterligare en försäkring som ingår i medlemskapet. Den skyddar till exempel dina ägodelar i fall av stöld eller brand. Rese-, överfalls-, ansvars- och rättskydd ingår även här.
  • Inkomstförsäkring. Med förbundets inkomstförsäkring får du upp till 80 % av din tidigare lön om du blir av med jobbet. Det här gäller de första hundra dagarna och förutsätter att du även är med i förbundets a-kassa.
  • Försäkringsrådgivning. Handels utbildar försäkringsinformatörer som gärna hjälper till att lära dig om dina försäkringsskydd. Behöver du hjälp med att ansöka om ersättning är det också hit du ska vända dig.

Stipendier

Årligen delar Handels ut kultur., semester och internationella stipendier. Dessa kan ansökas om av medlemmarna.

• Med det här stipendiet får du 7 dagars gratis boende i en stuga i Säfsen. Utöver det kan en ersättning på 2 000 kronor betalas ut för resekostnaderna.
  • Det här stipendiet delas ut till medlemmar som planerar att utföra, eller har utfört, projekt som kan glädja övriga medlemmar i förbundet.
  • Internationella stipendiet. Ett stipendium som betalas ut för fackliga studier utomlands. Kraven är att studierna ska pågå i minst en vecka och studeras efter en studieplan.