Gå med i Lärarförbundet

Lärarförbundet organiserar, som namnet antyder, anställda på skolor. Det här innefattar grundskolor, förskolor, gymnasium, men även de som jobbar som studie- och yrkesvägledare och kyrkomusiker. Utöver dessa kan även den som är forskare bli medlem i förbundet.

LärarförbundetAtt lärare är fackligt engagerade är inget nytt. Redan 1838 bestämde sig fem unga lärare från södra Sverige för att starta upp landets första organisation för lärare. Det skulle dock dröja över 150 år till innan Lärarförbundet bildades 1991.

Precis som med många andra fackförbund, bildades Lärarförbundet genom sammanslagningar av två mindre förbund (Svenska facklärarförbundet och Sveriges Lärarförbund).

Vad ingår i medlemskapet?

Den som vill bli medlem i Lärarförbundet kan ta del an rad förmåner. Med ett medlemskap följer bland annat utbildningar, juridiskt stöd och andra förmåner så som billiga lån och försäkringar.

Tidningar

Den som är medlem i Lärarförbundet får två tidningar regelbundet., Lärarnas Tidning och Pedagogiska Magasinet. Förutom dessa två, som är helt gratis, går det även att köpa en rad olika skolforms- och ämnes tidningar för 22 kronor i månaden.

Utbildningar och träffar

Som medlem i Lärarförbundet har man tillgång till olika utbildningar och evenemang där lärare kan träffas och utbyta erfarenheter och idéer med varandra. Till exempel finns Lärarmötet, som består av en hel dags samtal om aktuella frågor som berör lärare.

Ett annat exempel är Lärarkvällarna, som består av föreläsningar som syftar till att ge inspiration åt lärarna som besöker dem. Även Lärarkvällarna är helt gratis för medlemmar i fackförbundet att ta del av. Utöver detta finns en rad olika medlemsutbildningar, kompetensutvecklande kurser och konferenser.

Juridiskt stöd

Den medlem i Lärarförbundet som drabbats av våld eller blivit utsatt för hot, kan genom en målsägandeservice få gratis juridiskt stöd av förbundet. Förbundets jurister kan dessutom medverka som målsägandebiträde under rättsprocessen.

Verktyg som kommer väl till hands

Lärarförbundet strävar efter att göra vardagen för sina medlemmar enklare. Detta visar de bland annat genom en rad enkla och smidiga digitala verktyg som de tagit fram för sina medlemmar att använda. Till exempel finns Min Arbetstid, som hjälper medlemmen att hålla koll på sina arbetstimmar.

Sedan finns även Min Lön, som tillhandahåller information om din löneutveckling, och vad andra lärare i samma yrkesgrupp tjänar. Den här informationen kan bland annat användas vid löneförhandlingar, eller när det ska talas om löner i allmänhet.

Ett annat användbart verktyg är Min Kollega, där medlemmarna kan fråga förbundets kunniga om råd gällande frågor om yrket, undervisningen, föräldrakontakten eller yrkesetik.

Ekonomisk trygghet

En annan fördel med att vara medlem i Lärarförbundet är den ekonomiska trygghet det medför. I medlemsavgiften du betalar ingår nämligen förbundet inkomstförsäkring. Sedan kan förbundet hjälpa dig med ekonomin på andra sätt. Till exempel hjälper de lärare att få ut så mycket som möjligt av sina kollektivavtalade försäkringar.

Sedan finns det möjlighet att ansöka om en rad olika stipendium för den som är medlem i Lärarförbundet. Detta oavsett vilken typ av lärare du är.

Billigare semester

Med medlemskapet följer rabatter på utvalda boenden både inrikes och utrikes. Den medlem som vill semestra utomlands kan göra det i Italien till ett rabatterat pris. Vill man istället semestra inom Sverige finns det billiga stugor uppe i Åre.