Gå med i IF Metall

Att bli medlem i IF Metall kommer med en rad olika fördelar. Som andra fackförbund jobbar de aktivt för att få sina medlemmar att känna sig tryggare på sin arbetsplats. IF Metall är ett av de större fackförbunden med sina 313 000 medlemmar. De presenterar sig som feministiska och arbetar alltså även mycket för kvinnors rätt i branscherna de representerar.

MetallFlera av de stora fackförbunden i landet har bildats genom en sammanslagning av två mindre förbund. Så gäller även med IF Metall. 2006 slog Svenska metallindustriarbetareförbundet och Industrifacket ihop. Sedan tidigare var även dessa förbund skapade genom sammanslagningar av tidigare, mindre organisationer.

2008, i Folkets Hus i Stockholm, hölls den första ordinarie kongressen. Den som skulle komma att bli deras första ordförande var statsminister Stefan Löfven.

Vad medlemmarna får

Som nämnt i inledningen av den här texten jobbar IF Metall, liksom andra fackförbund, för att öka sina medlemmars trygghet i arbetslivet. Det här gör de genom att förhandla fram avtal med arbetsgivare och arbetsgivarorganisationer över hela landet. De punkter och frågor som drivs i förhandlingarna dem emellan handlar ofta om löner, försäkringar och andra arbetsvillkor.

Kollektivavtal

I kollektivavtalet finns det som gäller för löner, arbetstider och övriga villkor på arbetsplatsen. Just kollektivavtalet anses ofta vara grundbulten, då det viktigaste kring rättigheter i arbetet regleras här.

Rätts- och förhandlingshjälp

Även detta är vanligt att få hjälp av hos sitt fackförbund. Hos IF Metall finns möjligheten att få rådgivning kring frågor och beslut som rör arbetet. Det går även att få rättshjälp om det skulle vara fråga om en rättslig prövning relaterat till arbetsplatsen. Det är inte alla fall som ger rätt till rättshjälp av fackförbundet. Varje enskilt fall prövas var för sig.

Andra förmåner

Som medlem hos IF Metall åtnjuter du flertalet förmåner. Till exempel får du:

• Erbjudande och rabatter. Vill man bli medlem i IF Metall får man ett medlemskap som kommer med en rad olika rabatter och erbjudanden på alltifrån elektronikprylar, klippningar till teaterföreställningar och friskvård.
  • Den som vill lära sig mer om facket får tillgång till gratis utbildningar. IF Metall lägger, som de flesta andra fackförbund, betydande resurser på att utbilda sina medlemmar och förtroendevalda. När en facklig utbildning genomförs erhålls en ersättning som skall motsvara den inkomst du skulle fått genom att arbeta.
  • Försäkringar. Försäkringar på arbetsplatsen har redan framförhandlats av facket tillsammans med din arbetsgivare eller dennes organisation. En förmån är dock att du får försäkringar som även gäller på fritiden.
  • Ersättning vid arbetslöshet. Utöver den vanliga a-kassan, har förbundet satt in pengar från medlemsavgiften och placerat dem i fonder. Delar av dessa pengar får du sedan om du skulle bli ofrivilligt arbetslös.
  • Ersättning vid strejk. Om din arbetsplats skulle gå ut i strejk har du rätt till ersättning från If Metall. Detta gäller även om det skulle vara fråga om en lockout.

Medlemslån

Den som är medlem i IF Metall kan ansöka om förmånliga medlemslån hos Swedbank eller Nordea. Fackförbundet har förhandlat fram goda villkor med bankerna som medlemmarna alltså kan dra nytta av. Det handlar bland annat om låga räntor och inga avgifter.