Gå med i Transport

Transport, eller Svenska transportarbetareförbundet, bildades redan i slutet av 1800-talet och ingår i LO. Transport har idag kring 60 000 medlemmar utspridda över hela landet och, som namnet antyder, organiserar förbundet anställda inom transportbranschen. Den som vill bli medlem i Transport bör alltså arbeta på till exempel ett schaktföretag, med taxi, tidningsdistribution eller på en godsterminal. Långt fler yrken finns dock där de 60 000 medlemmarnas representeras av Transport.

Vad ingår i medlemskapet?

Som medlem i Transport åtnjuter du en rad olika förmåner – både på och utanför arbetet. Sammanfattningsvis kan man säga att som fackligt ansluten slipper du stå upp för dina rättigheter ensam. Det handlar bland annat om löner, arbetstider och andra villkor på arbetsplatsen.

Stöd och rådgivning

Som medlem i Transport kan du få hjälp med att tolka lagar och avtal i syfte att bland annat få sjukersättning, rätt lön utbetald, rimliga arbetstimmar, OB och semesterersättning. Överlag får medlemmarna hjälp med att förbättra villkoren på sin arbetsplats. Skulle en medlem dessutom hamna i en konflikt med arbetsgivaren, kan juridiskt stöd erhållas.

Utbildning

Som många andra fackförbund erbjuder Transport sina medlemmar kostnadsfria utbildningar. Den som vill gå på en utbildning har dessutom rätt till ersättning för utebliven arbetsinkomst.

Strejk

Skulle det bli fråga om strejk, har du rätt till så kallad konfliktersättning från förbundet.

Inflytande

Varje medlem i Transport har möjlighet till inflytande. På så vis kan du, om du vill, i viss grad påverka arbetsvillkoren och innehållet i kollektivavtalet.

Utanför arbetet

Som nämnt ovan är det inte bara under arbetstid som du kan dra nytta av fördelarna med att vara fackligt ansluten. Transport erbjuder sina medlemmar även förmåner som gäller på fritiden.

Försäkringar

En rad olika försäkringar ingår i medlemskapet. Bland annat reseförsäkring, inkomstförsäkring och barngrupplivförsäkring. Utöver detta finns en rad olika tilläggsförsäkringar som kan tecknas för medlemmen och medlemmens familj.

Lån

Som medlem hos Transport har du möjlighet att få lån till riktigt bra villkor. Detta gäller hos Swedbank och Nordea och handlar och låter dig låna utan säkerhet till en låg ränta. Lånet kan enkelt ansökas om på respektive banks hemsida.

Semestra

Fackförbundet Transport äger en rad olika stugor i Sverige och utomlands. För den medlem som vill semestra inom landet finns stugor i Tandådalen, Lysekil, Idre, Lofsdalen och på västkusten. För den som istället vill resa till solen, är det möjligt att få rabatt på lägenheter och hotell i itasa till solen, är det möjligt att få rabatt påten. men och medlemmens familj.enkelt ansökas om på re lägenheter och hotell i italienska Riva del Sole.

Hur blir man medlem?

Att bli medlem i Transport är enkelt och görs kanske smidigast genom hemsidan. Du behöver bland annat ange person- och adressuppgifter samt ditt yrke och hur mycket du tjänar i månaden. Du får även välja om du vill gå med i förbundets a-kassa. I sådana fall tillkommer en kostnad på 120 kronor per månad.

Månadsavgiften är inkomstbaserad. Tjänar du till exempel mellan 20 001 till 22 000 kronor i månaden blir avgiften 420 – 466 kronor. Är du pensionär kan du räkna med en månadskostnad på 131 till 140 kronor för medlemskapet. Ligger din månadslön på 28 001 kronor i månaden, eller högre, tas en avgift på 509 – 578 kronor ut. Prisspannet beror på att avdelningsavgiften skiljer sig åt beroende på var man arbetar.